Author Topic: La inceput de drum in ULM  (Read 2267 times)

greenhulk

  • Posts: 5
La inceput de drum in ULM
« on: October 04, 2015, 07:10:26 pm »
Salut, am nevoie de recomandarile si parerile voastre in urmatoarea chestiune.  Ma gandesc serios sa ma inscriu la cursurile de pilot ULM, la Clinceni.  Am facut deja un zbor de prezentare si m-am interesat si de cum se desfasoara cursurile si orele de zbor, costuri (f important), etc.  Pretul e destul de mare, insa nu e un efort fenomenal dc ai vointa si esti pasionat, + ca nu tb sa dai toti banii odata (orele de zbor se pot plati pe parcurs). 

Ce ma preocupa insa pe mine : dupa obtinerea licentei de pilot, care sunt optiunile pentru a zbura in continuare?  Se pot inchiria avioane, sau e musai sa-mi cumpar propriul aparat de zbor?  Ultima optiune, sa fiu sincer, imi vine cam peste mana, fiindca pe langa pretul mare de achizitie, mai sunt si cheltuielile recurente de hangarare si mentenanta, iar eu nu-s chiar un nabab.

Sau ma pot inscrie intr-un aeroclub, care sa aiba avioane proprii, share-uite intre membri, exista asa ceva?

Am auzit si de optiunea de a detine un avion in coproprietate cu cineva (sau mai multi), insa fiind novice intr-ale aviatiei, nu cunosc pe nimeni din domeniu (inca).

Am deschis postul pentru ca vreau sa fiu cat mai informat inainte de a lua o decizie, si apelez la experienta voastra pentru un sfat.

Astept raspunsurile voastre, cu multumirile de rigoare.

mytzu

  • el ninio
  • Posts: 1564
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #1 on: October 05, 2015, 06:53:59 pm »
Inainte de toate hai salut !
Banui ca dupa ce obtii brevetul vrei sa faci doar zbor de placere si nu zbor remunerat (asta ar fi primul aspect pe care ar trebui sa ti-l definesti).
De curiozitate: cat costa scoala de zbor ULM la Aeroclub ? Stiu ca ora de zbor era 113 EUR.

Optiunile de a zbura in continuare ar fi urmatoarele:
1. vorbesti cu un proprietar de ULM si zbori cu aeronava sa (depinde cum va intelegeti cu costurile orei de zbor)
2. inchiriezi de la aeroclub cu 113 EUR/ora
3. cumperi impreuna cu mai multi oameni o aeronava (noi am facut faza asta)
4. cumperi de unul singur o aeronava ULM (poti sa o cumperi sub forma de chit si sa o construiesti singur daca vrei sa reduci costurile cu cca 10.000 - 20.000 EUR)

Din cate (nu) cunosc eu nu prea exista conceptul de aeroclub in mediul privat - noi romanii avem in general o mentalitate mai aparte, pe principiul "sa moara capra vecinului" ca atare desi nu este ceva imposibil de realizat, este ceva foarte dificil de realizat si apoi si mai dificil de mentinut.

Noi de exemplu ne-am strans 7 oameni care impreuna ne-am cumparat un motodeltaplan (care este tot ULM), iar 3 dintre noi am facut scoala pe el cu intentia de a merge mai departe si sa facem trecerea la avion ULM. In principiu modul acesta de lucru functioneaza daca gasesti persoanele corecte (noi am facut asta intr-un grup de prieteni). Daca procedezi in felul acesta ai putea sa faci chiar si scolarizarea la un pret mai mic considerand ca vei face pe propria aeronava. Hangararea in jurul Bucurestiului a devenit deja problematica deoarece spatiile disponibile din putinele hangare de langa Bucuresti, au cam disparut, ca atare cel mai probabil iti vei tine aeronava afara - tot costa insa ceva mai putin.

Singura problema cu adevarat importanta atunci cand iti pui problema de a zbura cu o aeronava inchiriata sau cu una proprietate personala, este cat de multe ore pe an vei putea zbura. In principiu daca zbori sub 40 ore pe an, mai bine inchiriezi - nu se justifica cheltuiala.

Cred ca am putea ajuta mai mult daca ne spui ce te motiveaza sa te apuci de scoala de pilotaj si ce ai vrea sa faci dupa obtinerea brevetului.

greenhulk

  • Posts: 5
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #2 on: October 06, 2015, 10:58:47 am »
Salut Mytzu, iti multumesc pentru raspuns.  O sa incerc sa dau cat mai multe detalii, ca sa ofer o perspectiva cat mai cuprinzatoare despre ce vreau sa obtin.  In primul rand, intr-adevar intentionez sa zbor doar de placere (cel putin asta e planul in mom de fata), nu planuiesc sa-mi schimb domeniul de activitate, momentan sunt bine acolo unde sunt.

Referitor la nr de ore de zbor pe an, inca nu-mi dau seama exact, fiindca nu stiu inca ce inseamna zborul cu adevarat.  Insa mi se pare foarte buna precizarea ta, si o sa incerc sa-mi fac un calcul, pe baza a ceea ce am aflat pana acum. Dar ce stiu e ca sigur voi dori sa fac deplasari prin tara, cand o sa am suficienta experienta, pana la urma asta e frumusetea zborului cu avionul, nu?  Nu doar sa zbori in bula din jurul aerodromului.

De la Clinceni se pot inchiria doar in teorie, practic mi s-a zis ca din cauza clauzelor de asigurare, care nu acopera eventualele daune aduse aparatului de catre "chirias", nu pot fi despagubiti, asa ca nici nu au inchiriat vreodata, deci varianta asta cade.  In rest nu stiu inca pe nimeni care ar inchiria, orice recomandare in directia asta e binevenita.

Vreau sa-mi iau brevetul pentru ca mi s-a parut ceva extraordinar de interesant, o activitate frumoasa, + ca sentimentul de libertate pe care ti-l da zborul e incomparabil.  Incerc sa ma documentez si sa ma informez cat mai bine, astfel incat cand ma apuc sa fiu 100% sigur si hotarat.

Legat de costuri, la Clinceni e asa : 120 ore de teorie x 4 eur/h, minim 45 de ore de zbor x 115 eur/h, licenta operator radio 50 eur (dar asta am inteles ca se obtine de la ANCOM, nu de la Aeroclub).  Cam piperat, insa mi s-a parut ca au o baza materiala f buna, si oameni bine pregatiti, deci ar merita.  Din nou, daca stii si de alte alternative mai putin costisitoare si la standarde bune, sunt numai urechi :)

mytzu

  • el ninio
  • Posts: 1564
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #3 on: October 06, 2015, 12:22:19 pm »
Ca sa reusesti sa iti faci o idee despre cate ore ai putea sa zbori intr-un an, analizeaza urmatoarele aspecte:

1. Poti zbura doar in weekend sau si in timpul saptamanii ?

2. Cate ore dintr-o zi poti aloca zborului (nu uita ca trebuie sa iei in calcul timpul pana la aerodrom, pregatirea zborului, zborul in sine si drumul inapoi acasa) ?

3. Inainte de a te urca in aeronava trebuie sa aloci minim 1 ora pentru pregatirea zborului respectiv: studierea conditiilor meteo, studierea informatiilor aerodromului de decolare si a celui de aterizare, planificarea rutei, studiat restrcitii de zbor/notams pe traiectul de zbor sau in vecinatate, facut incarcarea si centrajul aeronavei pe configuratia de zbor necesara, depunerea planului de zbor daca este cazul, alimentat aeronava cu combustibil, preflight check la aeronava.

4. Incearca sa pui pe foaie timpii morti in care nu vei putea zbura - datorita conditiilor meteo, a concediilor impreuna cu familia, a serviciului, etc.

5. Ia in calcul disponibilitatea aeronavei si a proprietarului aeronavei cu care vrei sa zbori (este posibil chiar daca tu poti zbura, proprietarul sa nu aibe posibilitatea sa iti puna la dispozitie aeronava in anumite perioade).

6. Inainte de a te aventura de unul singur in raiduri lungi, recomandat este sa ai suficienta experienta pe parte de decolari/aterizari si cazuri speciale, practic ai sa observi ca dupa cele 45 de ore necesare obtinerii brevetului, nu o sa stapanesti chiar atat de bine aeronava nici pe parte de aterizari mai dificile (din cauza terenului, a conditiilor meteo, a oboselii acumulate in timpul zborului, etc.) si cu atat mai putin pe parte de cazuri speciale, ca atare chiar daca ai obtinut brevetul va trebui sa aloci suficiente iesiri pentru a te antrena in continuare in ceea ce priveste aterizari in conditii mai dificile (vant puternic, turbulente, aerodromuri scurte sau inguste, etc.) si in ceea ce priveste cazurile speciale (angajari, vrie, aterizarea fara motor, aterizarea fara profundor, incindeiu la bord, etc.) - aceste antrenamente te consuma psihic si fizic destul de mult ca atare nu are sens sa faci astfel de zboruri cu durate mai lungi de 1 ora (eventual poti face in 2 sesiuni pe zi cu pauza suficienta de odihna intre).


Pe parte de costuri, sa stii ca este ok - ai putea sa iesi mai ieftin doar daca te apuci de ULM motodeltaplan, unde iei brevetul dupa doar 25 de ore de zbor, apoi mai faci 10 ore de zbor trecerea la avion ULM - practic economisesti 1150 EUR (10 ore de zbor), insa nu recomand - este mult mai important sa inveti sa zbori cum trebuie decat sa economisesti 1.000 EUR; pana la urma este vorba de viata ta.

greenhulk

  • Posts: 5
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #4 on: October 06, 2015, 05:33:08 pm »
O lista cu recomandari foarte pertinente, de care in mod sigur voi tine cont.  O sa incerc, pe baza lor, sa fac o estimare.  Desi sunt multe variabile de luat in calcul, ce e foarte probabil e ca majoritatea orelor de zbor vor fi efectuate in weekend, fiindca in timpul saptamanii timpul nu-mi va permite foarte des lucrul asta (poate doar in lunile de vara, cand sunt zilele mai lungi).

Eu oricum tintesc doar zborul cu avionul, asadar calea de urmat in cazul meu e numai una, fara ocolisuri sau compromisuri referitoare la siguranta.

Revin cu intrebarea daca nu stii cumva pe cineva (sau vreun club privat) care inchiriaza, ca sa am macar o oarecare perspectiva, ti-as fi foarte recunoscator pt orice recomandare in directia asta.

In alta ordine de idei, unde as putea gasi documentatie/manuale folosite la cursurile de ULM?  Incerc sa ma familiarizez cu notiunile inainte de a incepe, vreau sa vad dc inteleg (nu ar tb sa fie probleme fiindca am pregatire tehnica, insa dupa cum spuneam, vreau sa tratez cat se poate de serios subiectul).  Am vazut ca sunt pe site-ul Aerodromului Clinceni, am mai gasit ceva si cautand pe forumul asta, si de asemenea si aici : http://www.hailazbor.ro/manuale.php.  Sunt ok ca punct de pornire, adica astea se folosesc si la curs?

Multumesc anticipat si o seara buna in continuare.

mytzu

  • el ninio
  • Posts: 1564
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #5 on: October 06, 2015, 08:05:10 pm »
Eu am folosit manualele de la Oxford (pt. PPL, insa sunt la fel practic si pt. ULM cu cateva adaugiri la legislatie si cunoasterea aeronavei).

Banui ca sunt cativa detinatori de ULM prin Romania care ar fi de acord sa isi "imprumute" aeronava, dar vezi ca in principiu ai putea lua si de la Aeroclub, respectand anumite conditii gen tipuri de aerodromuri utilizate si probabil ca vei fi si insotit de un pilot al Aeroclubului pe perioada zborurilor daca e vorba de raiduri (ma gandesc... insa cel mai bine este sa mergi la ei la sediul central langa Pta. Victoriei si sa discuti direct posibilitatea incheierii unui contract cu ei pt. treaba asta).

greenhulk

  • Posts: 5
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #6 on: October 07, 2015, 05:16:29 pm »
Mersi, o sa le caut si o sa ma uit peste ele, sa vad despre ce e vorba.  O sa mai postez un update cand/daca ma apuc de cursuri, eventual mai revin cu intrebari pe parcurs.  Inca o data multumesc pt sfaturi, si la cat mai multe ore de zbor :)

mytzu

  • el ninio
  • Posts: 1564
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #7 on: October 08, 2015, 09:48:22 am »
Sa fie cu folos ! : )

greenhulk

  • Posts: 5
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #8 on: May 08, 2016, 07:43:14 pm »
Salutare tuturor, redeschid subiectul pt ca se apropie urmatoarea transa de cursuri la Clinceni.  Va spuneam la inceput de ULM, insa ducandu-ma pe acolo si conversand cu alte persoane care au deja licenta, mi s-a mai pus in vedere si urmatoarea varianta : obtinerea licentei PPL, apoi trecerea la ULM, care inseamna inca ~ 4h de zbor.  Asta in ideea de flexibilitatea maxima, dat fiind ca de la PPL se poate urca sau cobori in clasa, pe cand ULM este dead-end.

Acum, nu ca asta mi-a zdruncinat hotararea, dar as dori si parerea voastra in aceasta chestiune, voi cum ati procedat?  Totusi, interesul meu este in zona aparatelor ultrausoare (desi pornesc la drum, ca orice novice, cu putine informatii, dat fiind ca nu am cum sa stiu ce imi va placea sa pilotez), si ma gandesc ca daca asta ma atrage, atunci sa ma axez de la inceput pe asta.  Argumentul pro este ca daca se merge pe drumul PPL. apoi trecere la ULM, ai de la inceput 2 licente, pe cand daca se incepe cu ULM, atunci ulterior va trebui luat totul de la capat, cu costurile aferente(ULM - aprox. 4500 eur, PPL - peste 7000).  Argumentele contra sunt evident costul si faptul ca nu faci ceva aprofundat de la inceput, adica mergi oarecum pe drumul ocolit nejustificat.

Multumesc anticipat pentru pareri si va doresc o saptamana excelenta tuturor!


 

D13-th_Mytzu

  • Senil Chef'
  • Administrator
  • Posts: 13255
Re: La inceput de drum in ULM
« Reply #9 on: May 31, 2016, 07:24:41 pm »
Cu oareshce intarziere, depinde ce vrei sa faci:

argumente pro PPL:
- cu PPL poti din start sa iei pasageri la bord (fara plata)
- cu ULM nu poti avea alta persoana decat dupa ce ai un anumit nr. de ore de zbor si devii instructor (decat in conditii speciale gen: cealalta persoana este la randul ei pilot, sau proprietarul aeronavei)
- cu PPL poti sa zbori o aeronava in care intra 4 sau chiar mai multe persoane
- cu ULM nu ai decat maxim 2 locuri
- la PPL odata luata licenta, nu mai dai examene de teorie
- la ULM din 2 in 2 ani ai reexaminare teoretica
- licenta PPL este recunoscuta in tot spatiul EASA, ca atare o poti folosi ca sa zbori si in alte tari din UE
- licenta ULM este nationala si poti avea probleme daca vrei sa zbori in alte tari cu ea
- trecerea de la licenta PPL la cea ULM este mai facila, deoarece de la PPL la ULM iti sunt recunoscute orele si examenele teoretice comune, in sens invers sunt recunoscute doar 5 ore si nici un examen teoretic

argumente pro ULM:
- mai ieftin de obtinut licenta (desi uneori ieftinul te costa scump pe termen lung)
- mai ieftin de operat in general (desi avand in vedere ca Aeroclubul tocmai si-a luat DOA poate repune pe linie de plutire IS28M2 care costa 70 EUR/ora: http://www.aeroclubulromaniei.ro/media/tarife.pdf )
- legislatie in general mai permisiva din punct de vedere al intretinerii aeronavei, insa asta te priveste doar daca esti proprietar si in plus devine o sabie cu doua aisuri deoarece proprietarii de aeronave ULM de multe ori fac concesii prea mari pentru aviatie
- un sector cu extindere rapida (mai rapida decat cel al PPL)
- daca vrei sa faci lucru aerian (adica sa zbori contra bani) este mai ieftin la ULM: trebuie sa iti iei licenta de instructor carespre deosebire de CPL care te costa in plus fata de PPL inca vreo 25.000 EUR


Considerand cele de mai sus, trebuie sa stii ce vrei sa faci mai departe ca sa te decizi care e mai avantajos.

 

'; include_once($boarddir.'/yshout/yshout.php'); echo '